Berea – de la prohibiţie la mileniul al treilea
PrinteazaIn paralel cu tot mai ampla răspândire a băuturilor alcoolice, secolul XIX a cunoscut şi extinderea flagelului care este alcoolismul. Mai cu seamă lumea ecleziastică e sensibilă la această problematică, organizând campanii împotriva consumului de alcool şi solicitând instituirea unei legislaţii restrictive.
In anul 1853, în Scoţia, urmată de Irlanda şi Ţara Galilor, a fost interzis consumul de băuturi alcoolice duminica. Indată după Primul Război Mondial, numeroase state au aprobat un cadru normativ care avea ca scop un control strict al consumului de alcool şi mergea de la diminuarea drastică a programului localurilor britanice până la normele absolut restrictive din Noua Zeelandă, Australia, Danemarca, Norvegia, Suedia, Finlanda, Islanda şi Belgia.
Vântul prohibiţionist bătea de câtva timp şi în Statele Unite, unde au fost adoptate prevederi în această privinţă. Odată cu intrarea în război împotriva Germaniei, Congresul a interzis temporar producţia de alcool. Insă pofta de un pahar de bere bună sau de un păhărel de whisky este greu de înfrânat, ca să nu mai vorbim de posibilitatea dezvoltării unor afaceri înfloritoare, chiar dacă nu întru totul legale.
Aşa se face că, în timp ce fabrici de bere şi distilerii erau sigilate, în statul Minnesota ajungându-se chiar la închiderea localurilor unde se descoperea că erau distribuite sau vândute băuturi alcoolice, a avut loc şi o proliferare a producătorilor şi magazinelor clandestine, organizate şi susţinute abil de un mare număr de consumatori.
In Statele Unite, regulile erau dictate, de acum, de gangsteri şi de arme, în timp ce populaţia se arăta făţiş tot mai opusă Prohibiţiei. In 1933, statele din cadrul federaţiei au căpătat autonomie în legiferare în privinţa băuturilor alcoolice.
Aşa se face că berea s-a întors pe piaţă, în deplină legalitate; totuşi, n-a trecut mult şi s-a văzut nevoită să facă faţă noilor probleme generate de cel de-al doilea conflict la scară mondială, reprezentate de raţionalizarea utilajelor şi a materialelor şi de necesitatea utilizării unor materii prime neluate în seamă niciodată până atunci (apă de mare distilată, zer de lapte etc), pentru a produce nişte băuturi cu o vagă aromă de bere.
Odată încheiat conflictul şi pornită reconstrucţia, numărul polilor de producţie din industia berii s-a diminuat drastic. In acest ccntext, a apărut, însă, noua tendinţă de creare a unor mari firme internaţionale. Astfel au luat naştere mărcile Northern United Breweries, rod al uniunii dintre 12 întreprinderi producătoare de bere, şi Allied Breweries.
Fenomenul s-a extins la nivel mondial: singurele ţări care, graţie unei tradiţii locale bine consolidate, dovedesc o anumită rezistenţă faţă de acest fenomen sunt Germania şi Belgia. Marii poli ai producţiei de bere au depăşi: rapid frontierele naţionale, datorită une reţele de distribuţie super-organizate, capabilă să ajungă în orice localitate, precum şi noilor forme de producţie, cum este cea a producţiei sub licenţă, de către întreprinderi care se găsesc în alte state.
Până în acest moment, producţia de bere respectase acea personalitate pe care un producător i-o oferea berii, dar producţia de masă şi nevoia de a face produsul plăcut unui număr cât mai mare de persoane au făcut din ea un produs mai degrabă anonim, cu un gust în care hameiul se simte mai puţin, şi având mai mult gaz, aproape ca o băutură răcoritoare. Astfel a început o perioadă de mare criză pentru multe întreprinderi europene, iar multe sortimente istorice au dispărut.
Confruntându-se cu acest fenomen, în 1971, un grup de consumatori englezi a creat asociaţia numită Camra (Campaign for Real Ale – Campania pentru o bere autentică). Urmare a acestei iniţiative (mai ales începând din 1980), au apărut mişcări similare, de amatori pasionaţi care s-au organizat pentru a-i sprijini pe producătorii de bere de calitate, fabricată după metode adecvate de prelucrare.
Au renăscut astfel numeroase fabrici de bere bazate pe producţia de specialităţi deosebite, cu gust aparte, unele dintre ele rare, rodul unor reţete foarte vechi. In momentul de faţă, există două direcţii în care se îndreaptă consumul de bere.
Pe de-o parte, comercializarea produselor economice, care au o concentraţie scăzută de alcool, destinate desfacerii prin hipermarketuri, uzului casnic sau consumului cu ocazia evenimentelor sportive sau muzicale. Pe de altă parte, o creştere tot mai mare a cererii de produse de calitate din partea tinerilor şi a celor care frecventează localurile la modă. Previziunile experţilor pentru viitorul apropiat se întâlnesc în punctul în care se afirmă că interesul pentru tipurile minore va tinde să se consolideze ulterior.